sobota, 8 maja 2010

SŁODKI RYŻ

Dzisiaj czas na słodki ryż, który stosunkowo często występuje w naszym porannym menu. Aż dziw mnie bierze na wspomnienie tego że kiedyś nie byłam w stanie go jeść. Pochodzę ze śląskiego, gdzie w czasach mojego dzieciństwa ryż bardzo rzadko gościł na naszym stole a jeśli już to w słonej wersji obiadowej. Na porządku były kluski, kartofle lub pierogi, dlatego gdy pewnego dnia w przedszkolu kucharki podały ryż oblany śmietaną z odrobiną cukru i cynamonu miałam naprawdę ciężki czas z zaakceptowaniem tego typu śniadania. Kiedy inne dzieci już dawno skończyły porcje i pobiegły się bawić ja nadal tkwiłam przy swojej, ledwie ruszonej. Prawie płakałam, każdy kęs rósł w ustach aż w końcu… cała połknięta zawartość z powrotem wylądowała na moim talerzu. Narobiłam niezłego zamieszania wokół siebie. Do dziś pamiętam wstyd i skruchę z tego powodu :)
Dziś słodki ryż to moje ulubione danie i nigdy się nie opieram przed dokładką.
Ryż, który chcę zaprezentować to znów oczywiście prosty, ale pyszny i syty posiłek.

Składniki:
• 1 szklanka ryżu basmati lub jaki kto tam ma
• 3 szklanki wody
• 1 banan
• 1 jabłko
• garść słonecznika
• łyżka śmietany
• cukier waniliowy, łyżka cukru,1 duży liść laurowy, cynamon
Na dnie średniego garnka rozpuszczamy łyżkę masła, wsypujemy ryż i zalewamy wodą. Dodajemy liść laurowy, szczyptę soli i zakrywamy pokrywką. Po chwili gotowania mieszamy zawartość garnka by upewnić się że żadne ziarno ryżu nie przywarło do dna. Banan kroimy w kostkę a jabłko ścieramy na tarce o grubych oczkach. Kiedy cała woda zostanie wchłonięta dodajemy pozostałe składniki (bez cynamonu)i jeszcze chwile gotujemy aby owoce puściły sok.
Wykładamy ryż do salaterki i sypiemy cynamonem. Można udekorować rodzynkami.
Smacznego!!!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz